Lähteitä
Olen kerännyt alla olevaan listaan ryhmäilmiöön, ryhmäyttämiseen ja positiiviseen pedagogiikkaan liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia ja muuta materiaalia. Hyviä lukuhetkiä!
Kirjallisuutta ja tutkimuksia:
Aalto M. (2000). Ryppäästä ryhmäksi. My Generation Oy.
Aho S. & Laine K. (1997). Minä ja muut. Kasvaminen sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Otava.
Himberg L. & Jauhiainen R. (1998). Suhteita: Minä, me ja muut. WSOY.
Hyppönen M. & Linnossuo O. (toim.) (2002). Zip, zap ja boing. Leikkejä ja muita toiminnallisia menetelmiä. LK-kirjat.
Johnson D. & Johnson F. (1991). Joining together: Group theory and group skills. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Kahila S. (1993). Opetusmenetelmien merkitys prososiaalisessa oppimisessa. Auttamiskäyttäytymisen edistäminen yhteistyöskentelyn avulla koululiikunnassa. Jyväskylän yliopisto. Studies in Sport, Physical Education and Health 29.
Kaukkila V. & Lehtonen E. (2007). Ryhmästä enemmän. Käsikirja ryhmänohjaajan taitoja tarvitsevalle. Suomen Mielenterveysseura.
Kauppila R. A. (2011). Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. Opetus 2000.
Kopakkala A. (2011). Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen.
Leskinen E. (2009). Ryhmä toimimaan! Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. PS-Kustannus.
Nikkola T & Löppönen P. (2014). Oivalluksia ryhmästä - Pintaa syvemmälle koulun ryhmäilmiöihin. Kehittämiseskus Opinkirjo ry.
Pennington, D. C. (2005). Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Pietarinen J. (1999). Peruskoulun yläasteelle siirtyminen ja siellä opiskelu oppilaiden kokemana. Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä jalkaisuja. N:o 50.
Repo-Kaarento S. (2007). Innostu ryhmästä – Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Kansanvalistusseura.
Salmivalli C. (2005). Kaverien kanssa. Vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. Otavan kirjapaino Oy.
Salovaara & Honkonen (2011). Rakenna hyvä luokkahenki. PS-Kustannus.
Saloviita T. (toim.) (2009). Meidän koulu. Keinoja työrauhan ja hyvän ilmapiirin saavuttamiseen. Opetus 2000.
Saloviita T. (2014). Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus. Opetus 2000.
Schmuck R. A & Schmuck P. A (1997). Group processes in the classroom. Boston: McGraw-Hill.
Soini M. (2006). Motivaatioilmaston yhteys aktiivisuuteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto.
Tainio L. (toim.) (2007). Vuorovaikutusta luokkahuoneessa. Näkökulmana keskustelunanalyysi. Gaudeamus.
Uusitalo-Malmivaara & Vuorinen (2017). Huomaa hyvä! PS-Kustannus.
Uusitalo-Malmivaara & Vuorinen (2017). Huomaa hyvä! PS-Kustannus.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton materiaaleja (klikkaa auki!):
Kaikille kaveri. Opas nuorten yksinäisyyden ehkäisemiseen. Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Kuulun! Välineitä ryhmän toiminnan tukemiseen. Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Ryhmää rakentamassa. Opas tutortoimintaan. Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Kuulun! Välineitä ryhmän toiminnan tukemiseen. Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Ryhmää rakentamassa. Opas tutortoimintaan. Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Muita materiaaleja (klikkaa auki!):